SUND TORSDAG // FEM SLANKENDE PRINCIPPER DER GØR DIG HURTIGERE MÆT

Posted i: SUND TORSDAG

Vil du gerne tabe dig, men gider du ikke at gå rundt og være sulten hele tiden? Så har jeg løsningen! Fem helt simple principper, som gør dig mæt hurtigere på en sund måde.

Lige pt befinder jeg mig på et vidunderligt luksus resort på Phu Quoc i Sydvietnam og derfor er det ikke meget sund mad, som jeg selv får lavet. Derfor står denne uges sund torsdag i stedet på lidt gode slanke råd.

Det skal ikke være nogen hemmelighed, at jeg efter vi er flyttet til Vietnam, er begyndt at tænkte mere over, hvad jeg spiser. Jeg synes egentligt generelt, at jeg spiste meget sundt der hjemme også, men her nede er man konstant i sommertøj, og det er skønt, men det betyder også, at jeg oftere bliver konfronteret med mit maveskind ;-)

I et forsøg på at gøre hele min slanke/sundheds-plan lidt mere håndgribelig og ukompliceret, er jeg begyndt at følge fem helt simple og enkle principper, som sikre at jeg bliver mæt hurtigere og på en sund måde. Hvis du gerne vil tabe dig lidt, men ikke gider at gå rundt og være sulten hele tiden, så handler det jo virkelig om at spise de rigtige ting. :)

1. SPIS PROTEINER TIL ALLE MÅLTIDER

Modsat fedt og kulhydrater spaltes proteiner i mavesækken. Det betyder at kroppen i den process reelt lukker af for mavetømningen, indtil måltidets proteiner er spaltet til mindre bestanddele. I al den tid befinder måltidets øvrige råvarer sig også i mavesækken, og derfor vil et proteinrigt måltid altid ligge godt, tungt og mættende i maven.

2. GÅ EFTER FIBRE

Kostfibre giver tænderne noget at tygge på. Selve tyggeaktiviteten sætter gang i produktionen af appetitsænkende hormoner, og derfor er det med til at holde dig mæt. I mavesækken fylder fibrene og vil de vil også svulme op og skabe endnu mere fylde. Forsøg viser, at visse opløselige fibre kan binde op til 15 gange deres egen vægt i vand.

3. FYLD MAVEN KLOGT

Kroppen signalere mæthed til hjernen, når den overlever tyngde i mavesækken. Derfor gælder det om at fylde maven med noget, der vejer, men som ikke giver for for mange kalorier. Her er især mange grøntsager et klogt valg.

4. HOLD DIT BLODSUKKER I RO

Et blodsukker i balance gør det nemmere at holde fingrene fra kagefadet og andre fristelser. Nøglen er kun at få en begrænset mængde kulhydrater i hvert måltid, og at de altid kombineres med fedt og protein, da begge næringsstoffer bremser kulhydraternes optagelseshastighed.

5. SPIS LIDT FEDT

Fedt indeholder enormt mange kalorier, men vælger du lidt af det sunde fedt, bidrager det til en langvarig mæthed. Sund fedt finder du bl.a. i avocado og mandler.

Jeg synes, at det har været nemmere og mere overskueligt at holde den slanke linje, med ovenstående fem principper. Jeg håber, at de måske også kan hjælpe dig? :-)

// Josephine

Følg min blog på
Facebook her
Bloglovin her
Instagram her
Snapchat: Jhelbrandt

// Josephine

Follow my journey:
Facebook here
Bloglovin here
Instagram here
Youtube here
Snapchat: Jhelbrandt

Synes godt om

Kommentarer

ssarapersson
ssarapersson,
Hej kika gärna in min veckans blogg tävling och min giveaway =) http://nouw.com/ssarapersson/veckans-blogg-vinnare-ny-tavling-29266358 och http://nouw.com/ssarapersson/giveaway-29214853 .

hoppas du kikar in ! KRAM
nouw.com/ssarapersson