OM AT REJSE ALENE

Posted i: TRAVEL

Da jeg i oktober rejste 3,5 uge alene til Hong Kong og Vietnam, fik jeg ret mange spørgsmål omkring, hvordan det er at rejse alene.

Første gang jeg skulle rejse rigtigt alene, var da jeg skulle besøge min veninde i Paris. Jeg boede hos hende, men hun arbejde i dagtimerne, og der mærkede jeg for første gang, hvordan det er, at skulle opleve et helt nyt sted på egen hånd. Det hele virkede meget naturligt og jeg tænkte ikke rigtig over, at jeg var alene før jeg stod i Eiffeltårnet og blev opmærksom på, at jeg nu legede turist alene. Det var ikke en trist tanke, mere en konstatering - mit humør var ikke til at slå ud - det var min første tur til Paris, og jeg var bare lykkelig for endelig at opleve den smukke franske hovedstad.

Siden har jeg rejst mange ture alene til møder eller destinationer, hvor jeg har skulle mødes med nogen, og sidste år tog jeg så min første rigtigt lange rejse alene. Turen gik til Vietnam, hvor jeg tog til for at arbejde med Preferred Management, og mens venner og familie var noget nervøse for min tur, så virkede det for mig, som det mest naturlige.

I år tog jeg så endnu en tur. Denne gang fløj jeg først til Hong Kong og så senere videre til Vietnam. Hong Kong var intens, men fantastisk. De mange demonstrationer i byen gjorde, at jeg hele tiden var lidt mere på vagt, når jeg gik rundt udendørs, og det var udmattende i længden, men samtidig er det fedt at kunne være fuldstændig egoistisk, når man vågner om morgenen, og udover det arbejde som jeg skulle lave, så havde jeg fuldstændig frie hænder til at finde ud af, hvad jeg havde lyst til at bruge min tid på, uden at skulle tage hensyn til andre. Det giver virkelig plads til at være impulsiv.

Jeg elsker at være social, men jeg nyder også ekstremt meget at være alene. Derfor har jeg egentlig heller aldrig været bekymret for at skulle tilbringe 3,5 uge i mit eget selskab. Jeg føler mig enormt taknemlig for muligheden til at kunne rejse, ekstremt spændt på tanken om at have startet en business op, der på sigt kan give mig endnu flere af den her slags ture, plads til fordybelse, en pause fra hverdagen og ny energi. Alt sammen noget, der også giver plads til nye ideer, initiativer og motivation. Det er helt klart, når jeg rejser alene, at jeg får de aller bedste ideer. Formegentlig fordi jeg først og fremmest rejser for at lave forretning, og derfor har dét fuld fokus i mit hoved, men også fordi der i sådan en situation er tid og overskud til at tænke kreativt.

Da jeg boede i Vietnam spiste jeg ofte frokost alene ude på en cafe, hvor jeg var gået hen for at arbejde et par timer, derfor har det heller aldrig generet mig at sætte mig på en restaurant for at spise alene. Enten har jeg min computer med og sidder og arbejder, ellers hører jeg en podcast, og andre gange sidder jeg bare og observere mine omgivelser. Når man stopper med at tænke over, hvad andre tænker, så er det nemt at finde roen i at være alene - også ude blandt andre.

Jeg tager både på stranden alene, shopper alene, spiser ude alene, drikker en 'before dinner drink' alene og gør i det hele tiden alt alene, når jeg er alene på rejser ;-) Sagt på en anden måde, så lader jeg mig aldrig begrænse fordi jeg er alene. Der er ikke noget, som jeg ikke gør, bare fordi jeg ikke har en makker med mig. Det tror jeg er vigtigt. At rejse alene må ikke blive en begrænsning.

Når jeg rejser alene, har jeg også mine forholdsregler. Jeg passer på mig selv og fortæller aldrig til nogen, at jeg rejser alene. Hvis jeg bliver spurgt, siger jeg altid at der er nogen, der venter på mig på mit hotel. Jeg ved ikke om det gør en forskel, men det føles godt ikke at lade hele lokalområdet vide, at en pige er alene i byen ;-)

Jeg kan virkelig kun anbefale at man rejser alene. Man skal selvfølgelig kunne lide sit eget selskab og kunne lide at rejse generelt, men kan man det, så er det virkelig fedt. - Når det så er sagt, så er der heller ikke noget mere fantastisk end at kunne dele de store oplevelser man får, når man rejser med en man er rigtig tæt med. Det vil jeg aldrig undvære, selvom jeg virkelig også nyder mine rejser alene. At kunne gøre begge dele, er fantastisk!